in kledingindustrie

who made my clothes?

Deze week is het Fashion Revolution Week. Het is as zaterdag namelijk 3 jaar geleden dat de textielfabriek Rana Plaza in Bangladesh ineen stortte. Hierbij kwamen meer dan 1100 mensen om het leven en raakten ruim 2000 mensen (zwaar) gewond. Om te voorkomen dat zoiets verschrikkelijks nog een keer gebeurd, wordt deze week wereldwijd aandacht gevraagd aan kledingmerken voor de omstandigheden in textielfabrieken. Onder het motto: ’Who made my clothes?’ Doe je ook mee? Keer je kleding binnenstebuiten; post een foto online en tag het merk van je kleding en vraag ze wie je kleding heeft gemaakt. #whomademyclothes

Na de ramp in Rana Plaza is er een fonds opgericht, om de slachtoffers te compenseren. Na twee jaar campagne voeren – door onder andere de Schone Kleren Campagne – was in juni 2015 het fonds eindelijk gevuld. Er is 30 miljoen bij elkaar gebracht om de slachtoffers (en hun families) te compenseren. Ook tekenden bijna 200 internationale kledingmerken het Bangladesh Veiligheidsakkoord. Ook is het minimum loon in Bangladesh omhoog gegaan. Maar.. Helaas is dit nog steeds geen leefbaar loon. En nog steeds is er sprake van tegenwerking van vakbonden. Ook in veel andere landen waar onze kleding wordt geproduceerd werken de arbeiders nog steeds voor veel te weinig loon, veel te lange dagen, onder barre omstandigheden. Met #whomademyclothes roepen we de kledingmerken op om zich niet af te keren van de omstandigheden in de kledingindustrie, maar zich actief in te zetten voor verbeteringen.

Bron: Fashion Revolution Week Nederland & Schone Kleren Campagne.

Schrijf een reactie

Reactie